Fotoserie | Religie versus consumentisme en hebzucht

In de nieuwe fotoserie ‘Gods of Suburbia’ visualiseert Dina Goldstein religie in de context van moderne krachten als technologie, wetenschap en secularisme. Om zo te onderzoeken op welke manier het geloof zich verhoudt binnen een wereldwijd kader dat volgens haar gedreven wordt door consumentisme en hebzucht.

Goldstein doet dit door centrale figuren en iconen uit verschillende religies af te beelden in hedendaagse situaties. Om zo de frictie tussen de boodschap van de verschillende religies en onze moderne levensstijl weer te geven.

Laatste Avondmaal
Een van de opvallendste foto’s is die van het Laatste Avondmaal. Deze foto is geïnspireerd op het beroemde schilderij van Leonardo da Vinci. Alleen vindt het avondmaal nu niet plaats in Jeruzalem, maar in de armste wijk van Vancouver. Met deze foto wil Goldstein de manier waarop de maatschappij omgaat met de meest kwetsbaren verbeelden.
Fotoserie: religie versus consumentisme en hebzucht
Verraden
Goldstein heeft Jezus en zijn apostelen –die een straatbende vormen- bewust in Vancouver Downtown Eastside geplaatst. “Dit is Canada’s meest arme wijk. Een plaats van chronisch drugsgebruik, alcoholverslaving en geestesziekten”, schrijft Goldstein over dit werk. “De stad Vancouver heeft veel geld gestoken in Downtown Eastside, maar het is nog steeds een plaats met veel geweld, verslaving en dakloosheid. Net als Judas, die Jezus heeft verraden voor geld, hebben velen geprofiteerd van initiatieven van Vancouver om de armen te helpen, maar de armen hebben nog steeds niets”, aldus Goldstein.

Spraakmakend
Dina Goldstein staat bekend om haar spraakmakende werk. Eerder maakte ze al de fotoseries ‘In The Dollhouse’ en ‘Fallen Princesses’. In de eerste serie verkent Goldstein aan de hand van de poppen Barbie en Ken de terreinen van schoonheid en seksualiteit. En werpt zij een kritische blik op Barbie als geïdealiseerde vrouw. In de tweede serie plaatst ze Disney-prinsessen in confronterende situaties waarin duidelijk wordt dat voor hen een sprookjeseinde tevergeefs is.

 

Beeld: Dina Goldstein