#19 Mindful eten: 4 tips #40dagentips

Mindful is een trend. We kunnen tegenwoordig mindful wandelen, mindful bevallen en allerlei trainingen in mindfulness volgen. We hebben er blijkbaar behoefte aan. Doordat we altijd maar druk zijn, krijgt niets meer onze onverdeelde aandacht. Dat geldt ook voor ons voedsel. Al zappend eten we een hele zak chips leeg, al pratend verdwijnt een pak koekjes. Eten zonder aandacht heeft vaak tot gevolg dat we meer eten dan we nodig hebben.

In de vastentijd kun je proberen om je weer bewust te worden van je eetgedrag door middel van mindful eten. Dit zijn 4 tips die je daarbij kunt gebruiken:

1. Schep minder op je bord en neem kleinere happen. Dat laatste zorgt voor meer smaakprikkels en dat helpt je om minder te eten.

2. Eet wat langzamer. Hierdoor kun je meer genieten en je voelt beter wanneer je voldaan bent.

3. Focus op je eten: leg je telefoon, krant of iPad weg. Hierdoor voorkom je dat je aandacht wordt afgeleid door andere dingen en dat je jezelf weer zonder na te denken volstouwt.

4. Probeer om je bestek steeds neer te leggen na een hap. Beetje omslachtig misschien, maar het helpt je om steeds bewust te beslissen of je nog meer wilt eten of niet.

Wil je meer weten over mindful eten? Kijk dan ook eens op deze website.