Wilt u meer of minder storytelling?

Er was eens een jongen met een Franse voornaam waar ik even niet op kan komen. Antoine, zullen we maar zeggen, en die leeft als mid-twintiger in 2015. Af en toe houdt hij zich zijdelings met marketing bezig, en het kernwoord van de laatste jaren is daar: storytelling. Het kost Antoine weinig moeite om te begrijpen waar men het dan over heeft.

Boeken verkopen niet zo lekker meer, maar het verhaal is nog springlevend. Netflix draait de ene na de andere serie voor onze verslaafde ogen af. Reclamejongens weten één ding: je product verkoopt pas als je er een narratief aan verbindt. ‘Gordon vindt dit ook lekker’, of ‘dit drankje geeft je vleugels’. Meer cynisch: statistieken over lijdende medemensen moeten een gezicht krijgen om ons écht te raken.

Oude waarheid

Zelf schrijft Antoine nooit verhalende stukken, omdat dat altijd maar knullige schrijfsels oplevert. Maar hij wil het ook wel eens een keer proberen. Warempel! Het wordt zijn best gelezen blog van de maand. Antoine gaat voortaan alleen nog maar verhalende stukjes op Zinvloed zetten!

Hij bedenkt dat het ook eigenlijk wel een oude waarheid is, van dat storytelling. Toen zijn vader hem wilde waarschuwen voor neuspeuteren, vertelde hij Antoine dat hij ooit een man had gekend die daar zo ziek van was geworden dat hij een injectie moest. Ha, dat werkte wel! Antoine denkt verder aan sprookjes, oude volksverhalen die een moraal verpakten in een pakkende vertelling.

Oude verhalen

Ja, ja, als theoloog kent Antoine nog wel wat meer verhalen. Een oud, dik boek vol. Meer dan de helft bestaat uit vertellende gedeelten. Hij vraagt zich af wanneer zijn medegelovigen dat zijn vergeten. Wanneer ze begonnen te preken in plaats van te vertellen, te rekenen in plaats van luisteren. En waarom de dogma’s en formulieren toch ooit uit die verhalen zijn gedestilleerd om een eigen leven te gaan leiden.

Vast omdat er generaties lang is vergeten wat onze voorouders allang wisten: dat storytelling bij uitstek de manier is om te communiceren. Het schept verbinding, luistert vrijer en makkelijker dan een leerboek en – nu ja – hopelijk klikt het ook lekker, want Antoine houdt van goede bezoekcijfers in zijn spannende stagetijd bij Zinvloed.