‘Was je boos op God omdat je homo bent?’ Justin Lee beantwoordt jouw vragen

Hoe kun je als kerk homoseksuelen en lesbiennes verwelkomen, ook al sta je niet achter hun opvattingen?
‘Leer hen kennen als individu, niet als homoseksueel, net zoals je dat bij ieder ander zou doen. Als iemand ervoor kiest om zijn geaardheid te bespreken, luister dan. Veel homo’s hebben het gevoel dat er alleen maar gepreekt wordt in de kerk in plaats van geluisterd. Daarom is het zo belangrijk dat je luistert en vragen stelt zonder oordeel. Pas als je hun verhaal kent en weet waar ze doorheen zijn gegaan, weet je wat je kunt doen om hen te ondersteunen.
En tot slot: de kerk mag het niet eens zijn met deze persoon over wat hij doet in bed. Maar wat hij daar doet, is maar een klein deel van het homo-zijn. Wil een hetero-stel bekend worden door wat ze doen in bed? Natuurlijk niet. Relaties en huwelijken gaan over liefde, compassie, familie, steun en nog veel meer. Dat geldt natuurlijk ook voor homoseksuele relaties. Je kunt iemands partner welkom heten zonder dat je moet goedkeuren wat er in bed gebeurt.’

Moeten kerken zich meer uitspreken over homoseksualiteit?
‘Ik vind dat kerken de mogelijkheid moeten geven aan LHTB’ers en hun families en geliefden om hun verhaal te delen en aan te geven wat de kerk voor hen kan doen. Verhalen zijn persoonlijk en ze helpen om begrip op te brengen voor elkaar. Meer dan een discussie of een preek. Als de kerk vervolgens ook morele richtlijnen geeft, is het belangrijk dat dat gebeurt met respect en in de context van de verhalen.

Mijn beste vriend vindt dat je niet én homo én christen kunt zijn. Reden voor hem om zijn geloof vaarwel te zeggen. Maar ik ben van mening dat het wel kan…
‘Ik ben het helemaal met je eens. Helaas zijn veel LHTB’ers zo erg gekwetst door de kerk dat alles wat christelijk is ervoor zorgt dat ze zich rot voelen. Blijf jij een goede vriend en laat hem zien hoe God in jouw leven werkt en in die van andere liefhebbende christenen. Bid voor hem en vertrouw de situatie aan God toe. God houdt van hem en Hij laat hem niet in de steek.’

Ben je boos op God geweest omdat je homo bent?
‘Ik ben niet boos geweest, maar ik voelde me verward en gekwetst door God als er vervelende dingen gebeurden waarvan ik vond dat ik ze niet verdiende. Het is inherent aan het mens zijn dat we lijden en dat we op die momenten God niet altijd ervaren. Toch geloof ik dat God altijd goede dingen kan voortbrengen uit ons lijden. In mijn geval had ik mijn boek nooit kunnen schrijven of niet het werk kunnen doen wat ik nu doe als ik dit niet had meegemaakt.

Hoe staat jouw organisatie tegenover biseksuelen en aseksuelen? Als aseksueel heb ik vaak het gevoel dat ik niet pas in de LHTB-organisaties…
‘Het is inderdaad waar dat aseksuelen makkelijk over het hoofd worden gezien. Dat is jammer, want God houdt van ons allemaal en we zijn nu eenmaal niet one size fits all, we zijn heel divers. Mijn organisatie The Gay Christian Network, probeert er te zijn voor alle groepen. Toch valt dat niet altijd mee. Daarom wil ik je aanmoedigen om je verhaal te delen en ons eraan te herinneren dat we er ook voor jullie moeten zijn.

We nemen niet alle uitspraken uit de Bijbel even serieus omdat ze ouderwets of achterhaald zijn. Waarom is het standpunt over seks dan niet ouderwets?
‘Ook al zijn de specifieke situaties niet altijd toegespitst op de moderne cultuur, de onderliggende principes wel. Jezus vertelde verhalen over wijngaarden, maar ik snap zijn punt ook al leef ik in 2015 in een grote stad. In het geval van seksualiteit denk ik dat God ons wil vertellen dat hij het belangrijk vindt hoe we met onze lichamen omgaan. Niet alles wat we willen doen is ook goed voor ons.

Sommige dingen zijn wel veranderd. De homorelaties waar Paulus het over heeft, vertonen niet veel overeenkomsten met de liefhebbende relaties van vandaag. Daarom denk ik niet dat we die passages moeten gebruiken om relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht te veroordelen. In plaats daarvan denk ik dat we ons moeten richten op wat Paulus zegt over genade en het feit dat we Jezus nodig hebben.’

Ik ben er al 30 jaar van overtuigd dat het oké is als homo’s een relatie hebben. Maar de 6 anti-homo-bijbelverzen zorgen toch steeds meer voor twijfel. Vind je dat herkenbaar?
‘Veel mensen worstelen hiermee, dus je staat hierin niet alleen. In mijn boek vertel ik hoe ik die passages zie. Ik wil wel opmerken dat het niet de enige verwarrende passages in de Bijbel zijn. Er zijn veel meer onderwerpen in de Bijbel die mensen in verwarring brengen en waar christenen al eeuwenlang over discussiëren. Soms veranderen de opvattingen ook. Daarom is het zo belangrijk om te blijven studeren in de Bijbel, te bidden en te luisteren naar de Heilige Geest. Volg je geweten en vertrouw op de genade van God.’