Holy Soda, wat een #ophef

Eindelijk, éindelijk had Holy Soda een enigszins normaal reclamespotje. Holy Soda, het merk dat pretendeert all natural te zijn en suikers alleen uit fruit zou halen. All natural is een van de grootste grappen ooit. Bovendien, ooit een product gezien dat helemaal natural is en maanden houdbaar? Exact. Kan niet. Een glas water met een citroentje erin, dát is soort van ‘all natural’.

Bloedirritant
Twee jaar geleden kwam Holy Soda op de markt. Met behulp van een tergend irritante, veel te politiek correcte reclame (qua nationaliteiten, er zijn alleen maar slanke mensen in te zien) waarin wordt gedaan alsof Holy Soda al je problemen oplost. Omdat het all natural en low calorie zou zijn. De combinatie tussen deze leugen en de bloedirritante reclame zorgt ervoor dat ik Holy Soda al twee jaar weiger te drinken. Die luttele keren dat ik frisdrank drink, neem ik liever een suiker- en caloriebom van een glas cola. Frisdrank drink je namelijk niet omdat het gezond is, frisdrank drink je omdat het lekker is.

Religie in de zeik
Ik trok het merk dus niet, tot Holy Soda niet zo gek lang geleden met een reclame met Arie Boomsma kwam. Het braafste jongetje van televisieland promoot het braafste drankje van frisdrankland en neemt zowel zijn afgetrainde lichaam als zijn religieuze achtergrond in de zeik. Aan het eind van de reclame loopt Boomsma over het water met zijn flesje frisdrank, tot hij zich realiseert dat hij over water loopt. Dan zakt hij, net als Petrus, het water in. Niet alleen een knipoog naar het christelijk geloof, ook naar het satirische programma dat Boomsma wilde maken voor de EO: Loopt een man over het water. Verder dan de pilot kwam het niet.

Een beetje spotten
Gisteren zag ik op mijn tv tijdens de reclameboodschappen een melding dat het spotje niet meer wordt uitgezonden. Daar zijn twee verklaringen voor. De eerste is een mislukte hoax van het merk: in een slecht filmpje is Boomsma te zien die een hotelkamer leegrooft. Holy Soda gelooft in 100% goodness en verwacht dit ook van Arie Boomsma. Kwam van een twitteraccount met twee volgers. Hi-la-risch natuurlijk. Gaat superviral enzo. Onwijs geloofwaardig.
De tweede reden zouden klachten van christenen zijn. Daar schrok ik van. Daar schrok ik heel erg van. Er zouden klachten binnengekomen zijn van mensen die gekwetst waren door de verwijzing naar het lopen op het water. Dat kan natuurlijk echt niet, een beetje spotten! Want noes, het is toch je religie! Satire = kwetsend!

Spot houdt scherp
Ik moest als christenmeisje wel lachen om de reclame. Christenen zijn nu eenmaal in de minderheid, dus dan moet je het kunnen hebben. Een beetje spot houd je scherp. Een beetje spot doet je dingen opnieuw overdenken. Waar geloven we eigenlijk in? Is het inderdaad belachelijk of sta ik er wel achter? Neem ik het letterlijk of ga ik voor de bijbel als metafoor?
Satire, op welk gebied dan ook, is nodig. Ik heb altijd geleerd dat God ons niet gemaakt heeft als robotjes die blind alles doen wat Hij zegt. Ik heb geleerd dat we een eigen wil en vrijheid hebben gekregen om te kiezen in wat, wie of hoe we geloven. Of niet geloven. Ik heb geleerd dat ik kritisch mag zijn. En hoe is het in Gods naam mogelijk om kritisch te zijn als niemand je scherp houdt? Ik vind het fantastisch als mensen grappen maken of tegen me ingaan, ook als het over geloof gaat. Het is namelijk de enige manier waarop ik word getriggerd om zelf een beetje na te denken. Voor mezelf te bedenken waarom ik ook alweer geloof. Jammer dat ik daarmee heel erg veel reclame maak voor het slechtste frisdrankmerk ooit.

 

Lees ook: ‘De God die alles heeft gemaakt, is  groot genoeg om met humor en satire om te gaan’