(Waan)Zinnig geven

(Waan)Zinnig geven

Een groep blanke weldoeners wringt zich met een cameratoestel in allerlei bochten om de glazen vitrine waarin twee magere kinderen ze beduusd gadeslaan.

Het is het pakkende beeld waarmee onder andere Unicef mensen bewust wil maken van het feit dat kinderen en minder bedeelden geen toeristische attractie zijn.

Zelfverrijking
De campagne is hoognodig, want ook deze zomer hebben we er weer massaal aan meegedaan: moderne filantropie met een zelfverrijkend tintje. Anno 2015 past fondswerving in een nieuwe mal: wanneer we geld willen ophalen moeten we er op zijn minst iets aan over houden. En dus worden er acties gestart als het op bezoek gaan bij je sponsorkind, skydiven voor het goede doel of marathons rennen in een derdewereldland. En daar houd je wat aan over, uiteenlopend van indrukwekkende fotoseries, een interview in een plaatselijk of landelijk blad, een spannende extreme sport uitdaging tot een heus certificaat voor het kopen van een dier voor iemand in een ontwikkelingsland.

Ludieke acties
Het is een opmerkelijke ontwikkeling. De trend is dat we het nuttige met het aangename combineren en daar geld voor binnenhalen. We denken al snel dat ludieke acties waar we vooral zelf heel erg veel behoefte aan hebben een win-win situatie creëren. We doen iets waanzinnigs en het brengt ook nog geld op voor de minder bedeelden.

Goed dat er een God is
Ik moet denken aan het gedicht ‘Roeping’ van Gerard Reve. Reve positioneert in dit gedicht een demonstrant tegenover een zuster. “Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar verlamde oude mensen wast, in bed verschoont, en eten voert, zal nooit haar naam vermeld zien. Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert, ziet ’s avonds reeds zijn smoel op de tee vee. Toch goed dat er een God is.”

Ongewassen aap
Eigenlijk ben ik ook een ongewassen aap met een bord. Een heel groot bord zelfs, en dat bord heb ik pontificaal voor mijn kop. Want zelf ben ik geen haar beter dan een westerse demonstrant die denkt dat hij door publiekelijk part-time ergens tegen te zijn iets bijdraagt aan de wereld. Dat wil ik ook wel, me inzetten voor of tegen iets en er dan mee in de publiciteit verschijnen. Of iets extreems gaan doen en er onder het mom van fondswerving geld bij ophalen voor minder bedeelden – in die volgorde. Het is uiteraard niet zo dat iedereen die een actie voert voor een goed doel zo in elkaar steekt, maar tegenwoordig is het bijna de norm om op deze manier fondsen te werven.

Spectaculair
Je zou bijna vergeten dat altijd nog ‘gewoon’ kunt geven. Laten we niet primair afgaan op fondswervende poespas maar een doel sponsoren omdat het goed is. Interessant? In de ogen van de maatschappij waarschijnlijk niet. Maar spectaculair genoeg voor de stille, harde werkers die een verschil willen maken ver buiten de schijnwerpers van de maatschappij.

 

Beeld: ANP (2014) – Vincent Jannink