Daarom hebben we (bijbel)verhalen nodig

Is het je al opgevallen? Vertellen is hot. Verhalen alom. In het bijzonder op internet. Verslaggevers vertellen ons verhalen over wat er gebeurt. Vaak vertrekkend van kleine anekdotes. Ook in de publiciteit is story telling de regel geworden. Banken doen het. En ook de politici hebben het begrepen. Geen beter medium om een boodschap aan de man te brengen.

De publiciteit op internet evolueert naar korte verhalen. Vaak professioneel gemaakte filmpjes die aandacht, sympathie, herkenning, het gevoel van ergens bijhoren proberen op te wekken. Laat ons nuchter blijven, meestal – gelukkig niet altijd – met commerciële bedoelingen: koop bij ons!

Delen van geluk

Verhalen vind je ook terug in de Bijbel. Het Boek staat vol van verhalen. Verhalen van grote kwaliteit: soms literair en altijd inhoudelijk. De onderliggende bedoeling is niet verborgen en heel eenvoudig: zodat je met andere mensen datgene kunt delen wat God aangewezen heeft als weg naar leven, geluk en liefde.

Best interessant en bovendien ook nog actueel als vraagstelling.

Misschien moeten we met z’n allen die verhalen wat meer gaan lezen. En ze vervolgens, op onze beurt, gaan doorvertellen.