Dag dominee, er mag best wat meer seks in uw preek #profetenporno

Onze eindredacteur verzocht me deze maand om eens een stukje over porno te schrijven. Porno als nieuwe religie, bijvoorbeeld. Of: wat wij christenen kunnen leren van porno.

Als theoloog kwam ik niet verder dan de Griekse etymologie van pornografie. Het woord stamt af van πορνεία, dat  hoererij betekent en γράφειν, dat neerschrijven of vastleggen uitdrukt. Pornografie is het vastleggen van hoererij dus.
Als mens van vlees en bloed kwam ik niet verder dan ‘porno is wat mensen wel eens doen als er effe niks beters voor handen is’. Niets interessants.

Daar bleef ik bij en ik wees het verzoek af, tot ik voor deze blogserie over de profeten door Ezechiël bladerde en een tekst tegenkwam die de definitie van pornografie wel heel goed benaderde. Hier komt-ie.

1. Hoe God een meisje vindt

God beschrijft Israël als een weesje dat geboren wordt zonder dat er iemand is die voor haar zorgt.

Van oorsprong ben je een Kanaänitische, je werd geboren uit een Amoritische vader en een Hethitische moeder.

Ik geloof dat de meeste pornosites dit als interracial zouden categoriseren. Israël als het product van twee exotische geliefden, dus. God vindt de baby en verzorgt haar tot ze opgroeit.

Toen kwam ik voorbij en zag hoe je in je bloed lag te spartelen. Ik zei tegen je, terwijl je onder het bloed zat: ‘Leef! Blijf in leven, bedekt met bloed als je bent.’ Ik liet je groeien als een bloem in het veld: je groeide, je werd groot en je werd hoe langer hoe mooier. Je kreeg stevige borsten, je kreeg schaamhaar, maar je was nog helemaal naakt.

2. Hoe God het meisje voor zich claimt

Zodra het meisje gaat puberen heeft God er andere ideeën mee:

Ik kwam voorbij en zag dat je rijp was voor de liefde, ik spreidde mijn mantel over je uit om je naaktheid te bedekken. Ik zwoer je trouw, ik sloot een verbond met je – spreekt God, de HEER – en je werd de mijne.

Dit gaat richting de pornocategorie ‘teenagers’. Het meisje groeit op en wordt aantrekkelijk, dus God geeft haar mooie kleren en sieraden en rijkdom. Van kansloos weesmeisje is ze zijn stralende koningin geworden, maar niemand in dit verhaal heeft ooit gevraagd wat zij eigenlijk zelf wilde. Dit dus:

Je was ontrouw en pleegde overspel met elke voorbijganger, je bood je aan iedereen aan! Je trok je kleren uit en maakte er kleurige kussens van waarop je mij bedroog. Zoiets was nog nooit vertoond en zal nooit meer gebeuren. Je gebruikte je prachtige sieraden, het goud en zilver dat ik je gegeven had, om er mannenbeelden van te maken, en ook daarmee pleegde je overspel.

Minder dan 17 verzen in Ezechiël 16 en we hebben al uithuwelijking, pedofilie, overspel en dildo’s gehad. Elke puber die Filternet wil omzeilen, kan bij de profeten terecht.

3. Hoe God woest wordt en wraak neemt

Het meisje gaat nog even door, nu met extra groot geschapen mannen (die categorie zal ook wel een naam hebben op pornosites):

Je spreidde je benen voor elke voorbijganger, steeds weer pleegde je overspel. Je hebt me bedrogen met je buurvolk, met de zwaargeschapen Egyptenaren; met al je ontrouw heb je mij diep gekrenkt. (…) je was een hoer, maar niemand hoefde achter je aan te gaan, jij werd niet betaald, maar je betaalde zelf!

God wordt kwaad en besluit haar op haar nummer te zetten (in zo’n categorie die je waarschijnlijk alleen op de meer obscure pornosites vindt):

Omdat je naakt was en nat van begeerte toen je mij met je minnaars bedroog, (…) zal ik je naakt tentoonstellen voor de ogen van alle minnaars aan wie je je gegeven hebt, de minnaars die je hebt liefgehad en de minnaars die je hebt gehaat.

En dan de stichtelijke les…

Les één is natuurlijk dat het vrouwbeeld dat uit dit metaforische verhaal spreekt nogal schrijnend is. Maar zoiets schreef ik in het vorige deel over Hosea al. Vandaag wil ik het positiever aanpakken.

Wat wil Ezechiël precies? Hij wil de mensen raken en hen iets over God vertellen.

Hoe doet hij dat? Welnu, door een pornografische metafoor te gebruiken. En dat werkt. Waarom? Omdat seks 1) voor iedereen begrijpelijk is 2) ons snel emotioneert en 3) relationeel is, wat maakt dat er vaak een lijntje te verzinnen is naar de relatie tussen mens en God.

Hoe absurd Ezechiel 16 ook is, ik ben trots op deze profeet. Omdat hij minder taboes en meer feeling met de menselijke belevingswereld had dan veel hedendaagse dominees. Hen wil ik dan ook in naam van de Hebreeuwse heilige onruststokers oproepen om hun preken eens een klein beetje meer seks mee te geven. Het mag en het werkt. Maar doe mij een plezier en voer ’t iets vrouwvriendelijker uit dan Ezechiel zelve, willen jullie?