Reinier Sonneveld: ‘Na de God van de opvoeding, is er ook een God van de ervaring’

Reinier Sonneveld: ‘Na de God van de opvoeding, is er ook een God van de ervaring’

Reinier Sonneveld, schrijver, spreker én Lazarus-teamlid sloot de Lazarus 7keer7 tour af. ‘Dat is blijkbaar telkens het antwoord op de vraag wat je het meest verrast in het geloof: dat er, na de God van de opvoeding, ook een God van de ervaring is.’

‘Er is weinig wat mij zo wakker maakt als een paradox’, vertelt Reinier. Op het moment dat we de wereld lijken te begrijpen komt zo’n paradox als ‘de eersten zullen de laatste zijn en de laatste zullen de eersten zijn’ de orde verstoren. ‘Dit soort paradoxen doen iets’, zegt Reinier, ‘het zijn revoluties samengeperst tot oneliner-formaat.’

Hij is van zijn sokken geblazen door de paradox van Jezus, die aankondigt hoe Hij ‘verheven’ zal worden en daarmee de letterlijke en figuurlijke betekenis door elkaar haalt. Hij wordt verheven tot koning, maar ook letterlijk verheven aan een kruis. God wordt gekroond in de kruisiging van Jezus.

Als Reinier terugkijkt naar de afgelopen 7 weken ziet hij dat bijna elke bijdrage ging over een persoonlijke ervaring, preciezer: het verhaal van een geloofscrisis, nog preciezer: hoe iemand de God van de opvoeding verloor en hoe daarachter toch weer een ‘nieuwe’ God werd gevonden.

Het oude geloof is te vergelijken als een jas, die geërfd is van de ouders, maar niet op maat is en op den duur als beknellend ervaren kan worden. Zonder jas reist men door de ‘winter van het leven’, maar ook dat werkt niet. De oude jas wordt toch nog een keer geprobeerd en versteld en dan blijkt hij toch goed te passen. Het geloof is paradoxaler te worden: God blijkt ineens op andere plekken en in verschillende mensen aanwezig te zijn.