Zo kom je tijdens decemberperikelen tot rust – zes tips

Zo kom je tijdens decemberperikelen tot rust – zes tips

Tegen het einde van het jaar raken je bronnen uitgeput. En dan moeten de kerstdagen en oud en nieuw nog komen. Zes tips om in de decembermaand tot rust te komen – en om fris aan het nieuwe jaar te beginnen.

1. Geen reden tot paniek, de Engelsen gaven de wereld afternoon tea

Niet zozeer de thee doet je ontspannen – hoewel er theesoorten zijn die dit beloven. Het gaat om het ritueel. Bij voorkeur: zet een ketel op het vuur, prepareer je eigen thee-eitje en installeer het theelichtje en de theepot. Nodig een vriend of vriendin uit. Ga bij het raam zitten, naast de verwarming. Schenk op, de damp kringelt omhoog. Neem een scone, sandwich of cake. Praat over koetje en kalfjes en bedien jezelf en de ander een tweede keer. Het ritueel doet de stress vergeten, volgens onderzoekers van de City University London.

2. Duik de natuur in – letterlijk

Wel een beetje fris natuurlijk, maar je kunt een voorschot nemen op de nieuwjaarsduik. Onderzoek van de University of Essex doet sterk vermoeden dat vijf minuten doorbrengen in de ruimte buiten onze muren genoeg is om stress te verlagen. Je zelfvertrouwen schiet de lucht in. Als je niet van zwemmen houdt, ga je  wandelen, of fietsten, of rennen, of in de tuin werken, of paardrijden, of met je drone spelen, of Pokémons zoeken. Niet alleen goed tegen stress dus, ook goed voor je lichaam.

3. Een goed begin is het halve werk – sta op met aandacht

Zeg wanneer de wekker gaat: ‘Ik kies voor het leven’, en kom dan uit bed. En zet de wekker een kwartier of half uur eerder. Het schenkt veel voldoening de handelingen van de ochtend met aandacht uit te voeren – douchen, aankleden, ontbijten. Neem ook tijd voor gebed. Lees bijvoorbeeld over de stille kracht van Maria de moeder van Jezus, een vrouw die zo in evenwicht lijkt. Begin bij Lucas 1 vanaf vers 26. En ontdek ook in jezelf een stilte die sterker is dan het lawaai van de dag.

Wordt het je toch allemaal te veel deze dagen. Schreeuwen de kinderen je ook op je vrije kerstdag uit bed, sluit dan je ogen en zeg dit gebed van de heilige Franciscus op:

4. Neem de dag eens rustig door, waar liggen kansen voor jezelf?

Neem tien minuten, een pen en een papier. Teken het dagritme van een gemiddelde dag uit. Waar liggen kansen jezelf terug te trekken? Momenten waarop de storm op je heen geen vat kan krijgen. Vijf minuten, tien minuten, dat kan al genoeg zijn. Denk eens na over een goede invulling van die tijd.

Je houden aan een goed voornemen vergt discipline. Als je denkt dat dat een vies woord is, heb je het mis. Discipline is de kunst om het verdriet, dat het leven met zich meebrengt, te verminderen. Het verdriet, dat is ook: stress, drukte en onrust.

5. Zoen en vrij – met je partner

En als je geen partner hebt… ‘Ik zie dat je erg gestrest bent, zoenen’ – openingszin misschien? Hoewel, een kerstdiner met kersverse schoonouders doet al het stress-verlagende gevrij natuurlijk in een klap teniet. Maar zoenen maakt vrolijk. Wanneer je zoent, komt in je lichaam oxytocine vrij, een gelukshormoon. Een gratis antidepressivum voor de winter. Bovendien gaat je hart sneller kloppen van zoenen en seksen. Het bed is een uitstekende plek om aan een te hoge bloeddruk te werken en de stress van het afgelopen jaar eruit te zweten.

Heb je geen partner… kerst kan je helpen. De mistletoe is deze dagen je vriend. De traditie vertelt ons dat je tijdens de kerstdagen degene moet zoenen die met jou onder het maretakje staat.

6. Bedrieg je telefoon, ga vreemd met de mensen om je heen

De DSM-5 heeft hem nog niet opgenomen, maar wij weten wel beter: de smartphoneverslaving is een killer. Turen op je telefoon zonder echte reden… Toch is het verrekte lastig het ding te laten liggen (lees hier een ontluisterend verslag van een NRC-journalist die probeerde af te kicken). Deze apps kunnen je helpen om tijdens de kerstdagen met aandacht aanwezig te zijn bij de mensen die je liefhebt. Want ‘aandacht’ zegt de Franse mystica Simone Weil, ‘is de zeldzaamste en zuiverste vorm van vrijgevigheid’.

  • Moment (alleen voor iOS) Dit is serieus afkicken. De app doorziet je smartphonegebruik en toont welke apps het vaakst en het langst aan staan. Stel zelf een bindend limiet aan het gebruik van je apps. Maar pas op: als je eroverheen gaat, is je mobiel alleen nog voor noodgevallen beschikbaar.xmas_special_feature
  • BreakFree Iets minder rigoureus. Deze app ziet ook jouw telefoongebruik. Vindt BreakFree dat je te veel tijd doorbrengt in de virtuele wereld, dan krijg je dat te horen. Na een paar weken geeft de app een (confronterend) beeld van je smartphonegebruik.
  • Forest Deze is vooral leuk. Je stelt bijvoorbeeld in dat je een half uur niet op je telefoon wilt kijken. De app plant een digitaal zaadje dat binnen dat halve uur uitgroeit tot een volwassen boom. Tenzij je eerder kijkt, dan gaat de zaag erin. Stimulans voor de echte doorzetter: na 250 virtuele bomen plant het goede doel WeForest een echte boom. Er zijn inmiddels al ruim achtduizend bomen geplant door appgebruikers, zeggen ze.