Durf je de uitdaging aan om een hoopvol levensperspectief te omarmen?

Durf je de uitdaging aan om een hoopvol levensperspectief te omarmen?

In de 40-dagentijd kijkt Anikó naar sporen van de opstanding in de kunst. Kijk mee en sta heel even stil… 

In de serie illustraties van Owen Gent kom je geen duidelijk christelijke symbolen tegen. Zijn wereld is eentonig en betrekkelijk leeg, weergegeven in rustige wit-grijs-blauwe kleuren met oranje als tegenwicht. De mensenlijke figuur is donkergrijs, als ‘zwaar’ hoofdpersonage neergezet.

Hoopvol levensperspectief

owen gent1Op deze afbeelding The resurrection in a secular world kijkt een eenzame geïnteresseerde naar een kunstwerk in een museum, zou je kunnen denken op het eerste gezicht. Hij kijkt naar een idee en het blijft vrijblijvend. De oranje zon op de horizon communiceert iets hoopvols; de zon en de kleur oranje associëren we meestal met licht, hoop, vreugde.

Maar het zou ook kunnen dat de man peinzend naar een opening naar een andere werkelijkheid kijkt. Dan verbeeldt de afbeelding ineens een uitdaging om een hoopvol levensperspectief te omarmen (zoals de titel suggereert: iets met de opstanding). Dan staat de man voor een keuze: durft hij de stap te wagen? Hij moet namelijk over een leegte heen stappen, de ‘deur’ zweeft voor hem. Er is geen hulp, geen weg of aanwijzing, alleen een mogelijkheid om in een hoopvolle waarheid zijn pad te vervolgen.

Verborgen hint

Deze deur, en verder de hele ruimte wordt belicht door de bron van het licht erachter, in een allesomvattende realiteit. De voorstelling in ‘de deur’ vertelt over dezelfde zon en de weerkaatsing ervan op het water. Het is er in verschillende dimensies en op verschillende herkenbare manieren. Het enige donkerrood is de link tussen de twee dimensies: de deurpost. In Bijbelse termen herken je onmiddellijk een verwijzing naar het Paasfeest in Exodus 12 (het bloed van het lam op de deurpost) en naar het offer van Jezus. Deze hint is echter verborgen voor de hoofdpersonage.

De deur werpt ook een schaduw op de toeschouwer. Het is dicht tussen hem en de bron van het licht. De opstanding in een seculiere wereld is niet een makkelijk concept om te omarmen. De keuze is hoog individualistisch en daardoor in zijn eenzaamheid zeer uitdagend.