Waarom het spotje waarin Jezus wordt verscheurd zo ontzettend goed is

Waarom het spotje waarin Jezus wordt verscheurd zo ontzettend goed is

Erik heeft met lichte verbijstering de kritiek op het spotje van Kerk in Actie voorbij zien komen. ‘Het deugt niet alleen marketing-technisch, maar ook nog theologisch.’ 

Een man kijkt stoïcijns in de camera. Hij heeft een poster met een afbeelding van Jezus in z’n handen. Hij begint te scheuren. Verwarring. Wat is dit? Een beschimping van Jezus? Het beeld verschiet. Een voice-over begint te praten:

Jezus deelde zijn leven. Daarom geloven wij in delen.

Dat is even omschakelen. Dit is geen reclame voor het Atheïstisch Verbond, maar een stichtelijke boodschap. Het spotje van Kerk in Actie heeft de gemoederen in de christelijke bubbel op Twitter en Facebook aardig bezig gehouden. Bizarre reclame, mijn hart breekt, klachten bij de reclamecodecommissie, het regende afkeurende superlatieven.

Effectbejag van marktteers

Kerk in Actie, meende uitgever Paul Abspoel, heeft uit effectbejag te veel naar marketeers geluisterd. Slimme marketingjongens en -meisjes weten inderdaad hoe je een kijker grijpt. Even het publiek op het verkeerde been zetten, en je hebt de aandacht.

Dit spotje deugt echter niet alleen marketing-technisch, maar ook theologisch.

Het christendom heeft een uniek verhaal. Daar kun je boeken over volschrijven, maar wie slechts een paar zinnen de ruimte krijgt, zal daarin altijd iets over de kruisdood vertellen. Een godsdienst die de beschimping en executie van z’n Inspirator tot belangrijkste verhaal verheft, dat is best bijzonder. Jezus was een verliezer, als je meet met een wereldse maatstaf. Zelf zei Hij dat Zijn Koninkrijk niet van deze wereld was, en zijn overwinning was dat ook niet.

Toen Hij het onmogelijke deed en opstond uit de dood kwam hij niet om de Romeinen alsnog even flink in de pan te hakken, maar om te vertellen over dat Koninkrijk.

Het beschimpen van Jezus is gedenkwaardig

Zo werden dood en nieuw leven de kern van het verhaal van het christendom. Het beschimpen van Jezus is gedenkwaardig, omdat christenen elkaar vertellen dat hij toen, op dat moment, lijden droeg dat eigenlijk henzelf hoorde te treffen. Goede Vrijdag, heet die dag daarom in Nederland.

Het lijden van Jezus is ook een uitnodiging voor iedereen die christen wil worden. Wie een aandeel in de opstanding wil, krijgt het aandeel in Zijn vernedering er noodgedwongen bij. Christen zijn is zelf ook een beetje afstand doen van de wereld, van je eigen drang daarin de beste te zijn. Erkennen dat het echte Koninkrijk niet van hier is, maar dat je wel dat Koninkrijk een beetje hierheen kunt halen. Door Jezus’ voorbeeld te volgen, en niet voor jezelf te leven. Door te delen.

Het is de kern van het christendom in een paar seconden

Ja, beste criticasters van Kerk in Actie, er is een duidelijk theologisch verband tussen de vernedering van Christus en zijn boodschap om het goeds dat je treft te delen. Die vernedering doet zeer, en daarom is het helemaal niet erg als je even schrikt van een poster die in stukken gaat. Het is een krachtig beeld, niet ingefluisterd door marketeers met effectbejag, maar theologisch precies raak. De kern van het christendom, in een paar seconden beeld gepakt. Daar is geen excuus voor nodig.


Kijk hier wat de makers er zelf over vertellen…