‘Ze vinden bezit een vies woord’ zegt Annabel

‘Ze vinden bezit een vies woord’ zegt Annabel

Rikko geeft op de vroege ochtend inspiratie om de dag bewust te beginnen. Hij leest om 6 uur de teksten uit een oud kerkelijk leesrooster en zo rond 7 uur deelt hij de gedachte die dan op-popt. Elke werkdag te lezen en te beluisteren.

‘Ze vinden bezit een vies woord’ – PopUpGedachte dinsdag 29 mei 2018

Dat zei Annabel Nanninga, frontvrouw van Forum voor Democratie Amsterdam als reactie op het coalitie akkoord van het nieuwe linkse stadsbestuur. ‘Het is extreem-links bakfietssocialisme.’ Annabel heeft tijden voor GeenStijl geschreven, dus heeft allerlei lekkere woordjes paraat. Één van de items uit het akkoord is dat sociale huurwoningen niet meer verkocht mogen worden, waarop de reactie was: ‘bezit is verdacht in Venezuela aan de Amstel’. Je zult dat soort zinnetjes gewoon maar paraat hebben voor een camera die je opeens in de hoek zet en vraagt wat je vindt van een akkoord wat je even oppervlakkig hebt kunnen lezen.

Ik moest eraan denken omdat Petrus vanochtend zegt dat hij en zijn medeleerlingen alles hebben prijsgegeven om Jezus van Nazareth te volgen. Ze hadden een baan, omringd door familie, sparen voor de toekomst, dat soort dingen en toen ze het simpele ‘kom, volg mij’ hoorden, lieten ze alles uit hun handen vallen en gingen met Jezus van Nazareth op pad. Nou, dat hebben ze geweten. De intense populariteit van de man en de intense haat die hem volgde waar hij ook heen ging. Dat was geen 9 tot 5 baantje of een leuk tussenjaar. Álles veranderde.

Jezus antwoordt hem dan: ‘Er is niemand die huis, broers, zusters, moeder, vader, kinderen of akkers om mij en mijn goede nieuws heeft prijsgegeven of hij ontvangt nu, in deze tijd, het honderdvoudig aan huizen, broers, zusters, moeder, kinderen en akkers. Zij het ook gepaard met vervolgingen.’ Dat laatste is dan weer net jammer, verder ziet het eruit als een goede investering. Niks socialisme, keihard liberalisme en marktdenken, investeren, wagen en terugontvangen. En gegarandeerd door de rabbi himself.

In de geschiedenis is echter gebleken dat z’n leerlingen er niet echt rijk van werden. Dat kwam pas later, toen men het verhaal van christendom zo ging ombuigen dat je er geld aan kon verdienen. Dat was de verzieking van deze tekst, niet de vervulling.

Dit is de lijn in christendom die mij hoop geeft. We houden vast aan wat we hebben uit vrees met lege handen te komen te staan. We blijven in de baan, want anders heb je helemaal niets. Je houdt je spaargeld achter de hand, want als je niet meer voor jezelf kunt zorgen – wie doet het dan? Dat geldt niet voor iedereen he? Maar het is een logisch-evolutionaire beslissing. Hou vast wat je hebt, tot je iets beters vind. Wat JC doet is uitnodigen om dat los te laten en hem te volgen in het doen van wat goed is; te delen, lief te hebben, weg te geven. Bezit vermeerdert zorgen, zeggen de teksten ergens. En: kijk naar de vogels, zij hebben niks, werken niet aan zichzelf en zijn toch prachtig gekleed. Dat idee.

Maar hoe zit het dan met de opbrengst? Honderdvoudig aan huizen bezitten en geen grootgrondbezitter zijn? En wat moet je met honderdvoudig aan broers? De praktijk die Jezus van Nazareth leeft is dat hij geen huis heeft, maar honderden huizen hem ter beschikking staan. Dat zijn broers en moeder hem komen halen omdat ze bang zijn dat hij gek geworden is, hun steun voor waar hij in gelooft valt weg, maar voor zijn neus en om hem heen zitten honderden moeders en broers. Dat is geen vervanging, er is nog steeds de pijn en de ervaring van het verlies. Maar je staat er niet alleen voor.

De PopUpKerk heeft als werkregel dat ze nooit betaald voor een locatie. En uberhaupt dat we met een zo karig mogelijk begrotinkje werken. Niets hebben opent deuren, ook in duur Amsterdam. Wie geld heeft, wordt gezien als klant. Wie dat niet heeft, wordt vragend aangekeken wat ze te bieden heeft. Als een PopUpKerk ergens plek krijgt om bijeen te komen, heeft ze direct al een partner. De eigenaar van de locatie ziet de waarde er blijkbaar van in. Dat kan alleen omdat we wérkelijk geen geld hebben. Ik had niet kunnen crowdfunden als ik de loterij had gewonnen of een rijke financier zich over mij had ontfermd. En dat zou zonde zijn, want via die crowdfunding ontstaat er een brede basis van mensen met wie er kan worden samengewerkt. Met één geldschieter ben je uiteindelijk maar alleen.

Misschien is dit ook wel extreemlinks bakfietssocialisme, maar het werkt wel. Wie nog zichzelf kan redden en voldoende achter de hand heeft, zal nooit ervaren hoe het is om van honderden anderen te horen dat ze klaar staan en willen helpen. Bezit is een blok aan het been. En niet-bezit is dat net zo goed. Maar dat laatste heeft meer hitpotentie, wil de rabbi maar zeggen. Zeker als de focus gericht is op de leef- denk- en deelwijze van Jezus van Nazareth.

Hier vind je drie tekstgedeeltes die Rikko vanochtend las.


Deze rubriek heeft een eigen boek: Lazarus staat op. Daarin zijn de 25 mooiste ochtendgedachtes van de afgelopen tijd gebundeld en geïllustreerd door Joanne Zwart.

Lazarus staat op | Rikko Voorberg | Vuurbaak | ISBN 9789460050404 | € 17,95