Niet in de verleden tijd blijven hangen

Niet in de verleden tijd blijven hangen

Rikko geeft op de vroege ochtend inspiratie om de dag bewust te beginnen. Hij leest om 6 uur de teksten uit een oud kerkelijk leesrooster en zo rond 7 uur deelt hij de gedachte die dan op-popt. Elke werkdag te lezen en te beluisteren.

Niet in de verleden tijd blijven hangen – PopUpGedachte donderdag 12 juni 2018

Het is een koude zomerdag en het stormt. Vanochtend arriveerde ik in alle vroegte bij de door ons opgetrokken stadskapel. Er is een groot stadsfestival aan de gang en de vraag was of wij met de PopUpKerk een PopUpKapel of iets konden bouwen. Het festival gaat over iedereen die de stad maakt tot wat zij is en religieuzen en spirituelen maken ook de stad. Met een bamboo dome waarmee we eerder ook al de snelwegkerk maakten, staan we midden in de stad voor Pakhuis de Zwijger. De wind heeft vrij spel, er is geen beschutting, maar wel een bol van vier meter doorsnee om je heen. Die veel te weinig biedt om je te beschermen, maar precies genoeg om het te laten voelen als een kapel. In het midden staat een tafeltje en ligt een boek waar je vragen, gedachten, wensen en biechten achter kunt laten. Alle ruimte is spirituele ruimte. Vraag je een willekeurige voorbijganger waar er spirituele ruimte is, dan zullen ze meestal verwijzen naar een waarschijnlijk gesloten gebouw. Terwijl de mensen in de gebouwen leren en denken dat alle ruimte, juist ook daarbuiten, spiritueel is of religieus of hoe je het ook wilt noemen. Met deze kapel maken we iets ervan zichtbaar. Iets zichtbaar van het idee van het koninkrijk. Dat hemel en aarde niet zo onverbonden zijn als we soms weleens denken. Dat de hemel geen plek is waar je heengebeamd wordt als je doodgaat, maar dat het idee was dat hemel en aarde weer opnieuw verbonden raken met de mens als schakel, representant, verzorger, verbinder en verantwoordelijke.

Vanochtend leert Jezus van Nazareth zijn leerlingen bidden. Met als belangrijke vraag: uw koninkrijk kome. En we zijn dat blijven bidden in de kerken, maar ik vraag me al langer af of dat wel terecht is. Ik heb al eens een nieuwe variant voorgesteld. En dan niet zo’n klein wijzigingetje zoals onlangs door de Paus, maar het radicaal historisch lezen. Ik heb er niet genoeg argumenten voor en niet de drive om de hele of halve wereld een ander basisgebed aan te leren. Ik wil het gedachte-experiment. Stél dat Jezus van Nazareth met Uw koninkrijk Kome bedoelde dat ze zouden gaan bidden voor datgene wat hij ging brengen met kruisdood, opstanding en hemelvaart. Al die kerken belijden dat daarmee iets fundamenteels veranderd is in de wereld. Dat er opnieuw plekken zijn in de wereld waar niemand anders het voor het zeggen heeft dan Jezus van Nazareth zelf. Dat de breuk tussen hemel en aarde geheeld is, ondanks de pogingen van de mens om die definitief te maken.

Zouden we niet moeten overwegen dat Jezus zijn leerlingen leerde bidden om iets wat hijzelf kwam brengen, zodat we – als we dit nog bidden – het in de verleden tijd moeten bidden .In elk geval deels. De geschiedenis ontwikkelt zich nog steeds. Er is nog steeds zoveel chaos dat er nog heel veel orde-scheppende kracht van de Eeuwige nodig is. Maar toch, het is wél begonnen. Zou het kunnen dat als we het Onze Vader blijven bidden of lezen zoals dat op dat moment aan die leerlingen gegeven worden, dat we doen alsof er daarna niets serieus meer gebeurd is. Alsof Pasen, Hemelvaart, Pinksteren niet gebeurd zijn. Zijn we met dat gebedje te universaliseren blijven steken in onvoltooide geschiedenis die intussen echt wel verder ontrold is. Stel dat dit het moet zijn:

Onze Vader, die aan het roer staat, (want dat betekent ‘in de hemel zijn’

uw naam ís geheiligd (door Jezus van Nazareth toen en nog steeds door degenen die hem volgen)

uw Koninkrijk is begonnen (superfijn!)

uw wil heeft plaatsgevonden,

zoals dat allang gebeurde in die hemel, nu ook eindelijk op aarde (en wel met name in JC)

Dank voor het dagelijks brood, (we hebben niet meer nodig dan wat JC ons kwam brengne)

en dat onze schuld vergeven is. (na Pasen)

U hebt ons bewaard voor de verzoeking (niet iedereen is afgehaakt bij Goede Vrijdag en Pasen)

en u hebt ons verlost van de almacht van het kwaad

Amen.

Dus zo:

Onze Vader, die aan het roer staat, uw naam ís geheiligd, uw Koninkrijk is begonnen, uw wil heeft plaatsgevonden, zoals dat allang gebeurde in die hemel, nu ook eindelijk op aarde. Dank voor het dagelijks brood, en dat onze schuld vergeven is. U hebt ons bewaard voor de verzoeking en u hebt ons verlost van de almacht van het kwaad

Ik vind dat wel een hoopgevend gebed. En ik heb echt geen roze bril op. Er moet nog waanzinnig veel gebeuren op aarde. In ons. Maar het is wél begonnen.

 

Hier vind je drie tekstgedeeltes die Rikko vanochtend las.


Deze rubriek heeft een eigen boek: Lazarus staat op. Daarin zijn de 25 mooiste ochtendgedachtes van de afgelopen tijd gebundeld en geïllustreerd door Joanne Zwart.

Lazarus staat op | Rikko Voorberg | Vuurbaak | ISBN 9789460050404 | € 17,95